0  |  0

"کارواش سیار" ایده جوانان کارآفرین اصفهانی/ وقتی "نانو" به یاری "آب" و "هوا" می‌آید

"کارواش سیار" ایده جوانان کارآفرین اصفهانی/ وقتی "نانو" به یاری "آب" و "هوا" می‌آید

«آب هست، ولی کم است»، این شعار هشداری است برای همه اهالی منطقه خشک مرکزی ایران که چند سالی است با بحران کمبود آب روبرو هستند، لب‌های خشکیده زاینده رود آسمان را یاری می‌خواهد اما گرد و غبار است که به جای قطرات باران میهمان تابستانی این شهر شده است.
آمار می‌گوید بارش باران در اصفهان در سال آبی گذشته 33 درصد کاهش داشته و همین موضوع سبب تشدید بحران کم آبی در تابستان جاری شده است. «80 درصد استان اصفهان در خشکسالی شدید قرار دارد، در غرب استان حدود 20 درصد کاهش بارش و در شرق این میزان به 80‌ درصد رسیده است، براساس آمارها، استان اصفهان در میان 3 استان یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان که قرن‌هاست در خشک‌سالی به سر می‌برند قرار گرفته است.» این خبری است که استاندار اصفهان می‌دهد و گویای وضعیت بحرانی منابع آبی کلانشهری است که باید بیش از 4 میلیون جمعیت را سیراب کند.
اینجاست که شعار «آب هست، ولی کم است» باید بر در و دیوار شهر نوشته شود، شاید برای تغییر سبک زندگی خود فکر دیگری کنیم. باید بدانیم قطره قطره این آب نه تنها نیاز نسل بعد است بلکه ساکنان این سرزمین، همین امروز هم به آن محتاج هستند.
در اصفهان، شهری که چند سالی است به تابستان بدون زاینده رود عادت کرده عده‌ای جوان مبتکر و خلاق راه چاره‌ای برای حفظ منابع آبی محدود شهر یافته‌اند. دغدغه این جوانان حراست از مایه حیات و ایده خلاقانه آنها شست‌وشوی اتومبیل‌ها به وسیله فناوری نانو و بدون مصرف آب است.
زمانی که بدانیم هر سال بیش از 100 هزار دستگاه خودرو به چرخه حمل و نقل اصفهان افزوده شده و اکنون نیز چیزی حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سطح شهر اصفهان تردد می‌کند به اهمیت این ایده پی می‌بریم.
این روزها گرد و غبار آسمان میهمان هر روزه شیشه خودروها شده و کافی است هر راننده بخواهد در هفته یک بار و حتی هر دو هفته یک بار اتومبیل خود را شست‌وشو کند، آن زمان با حجم آبی که صرف تمیزی اتومبیل‌های این شهر می‌شود روبرو می‌شویم.
اما ایده‌ای که توسط چند جوان اصفهانی شکل گرفته شست‌وشوی خودروها با استفاده از فناوری نانو و بدون مصرف آب است. در واقع کارواش سیاری که این جوانان راه اندازی کرده‌اند تصمیم خوبی برای صرفه جویی در مصرف آب است.
وقتی "نانو" به یاری "آب" و "هوا" می‌آید
ایمان نیک‌نژاد دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر مبتکر طرح است. وی از شکل‌گیری این ایده و عملی شدن آن صحبت می‌کند.
نیک‌نژاد می‌گوید: این روزها در رسانه‌ها صحبت از کمبود آب می‌شود اما پای عمل که به میان می‌آید خبری نیست، مصرف آب روزانه در زندگی امروز زیاد است و دچار کمبود منابع آبی هستیم، به نظر می‌رسد که با صرفه جویی در مصرف آب بتوانیم بخشی از این کمبود را جبران کنیم بنابراین کارواش سیاری راه اندازی کردیم تا با استفاده از مواد نانو و بدون مصرف آب اتومبیل‌ها را تمیز کنیم.
وی ادامه می‌دهد: اکنون تنوع مواد نانو در بازار زیاد است، ما نیاز خود را از بازار به صورت بسته خریداری کرده و فعالیت خود را برای شست‌وشو بدون مصرف آب خودروها انجام می‌دهیم.
"کارواش سیار" ایده جوانان کارآفرین اصفهانی
این جوان دانشجوی اصفهانی معتقد است به وسیله راه اندازی این کارواش سیار کارآفرینی نیز صورت گرفته است. وی می‌گوید: افرادی که با ما در این کار همکاری می‌کنند عده‌ای دانشجو و دانش آموز هستند، با توجه به اینکه این جوانان و نوجوانان برای تحصیل و پرداخت شهریه نیاز به تأمین مالی دارند ما به یک گروه تبدیل شده و به صورت پاره وقت این فعالیت را انجام می‌دهیم.
نیک‌نژاد به گسترش فعالیت این گروه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شروع فعالیت ما یک ماه قبل از نوروز 95 بود، رفته رفته با معرفی کارواش سیار ما در سطح شهر به مشتریان ما نیز افزوده شده و امروز مشتریان زیادی داریم که تماس گرفته و ما در محل برای شست‌وشوی خودروی آنها حاضر می‌شویم، تقریبا می‌توان گفت امروز همه نقاط شهر را می‌توانیم پوشش بدهیم.
«این کارواش از سوی افرادی مورد استقبال قرار گرفته که زمان برای آنها مهم است»، این دانشجوی اصفهانی با بیان این موضوع ادامه می‌دهد: خوشبختانه به کار ما اعتماد شده است، اما برای اینکه بیشتر از امروز این فعالیت را در شهر جا بیندازیم باید بیشتر فعالیت کرده و معرفی شویم.
ارگان‌ها کارواش سیار را حمایت کنند
وی معتقد است که حمایت ارگان‌ها و نهادها برای استفاده از این کارواش سیار می‌تواند برای صرفه جویی در مصرف آب، کاهش ترافیک، مصرف بنزین و سایر هزینه‌ها نیز موثر باشد. نیک نژاد می‌گوید: ما اکنون از سوی هیچ ارگانی حمایت نمی‌شویم، ما به تنهایی تراکت چاپ کرده و به معرفی خود مشغول هستیم، اما اقدامی که می‌تواند برای توسعه فعالیت ما موثر باشد این است که دستگاه‌ها و ارگان‌ها که تعداد بسیار زیادی خودرو دارند برای نظافت و تمیز کردن این خودروها بدون مصرف آب، آنها را به ما بسپارند.
از نیک نژاد درباره تفاوت کیفیت کارواش سیار و کارواش‌های سنتی می‌پرسیم که می‌گوید: بستگی به میزانی که ماشین به نظافت نیاز دارد زمان متفاوت است، اما حدوداً بین 25 تا 45 دقیقه این فعالیت به طول می‌انجامد، البته تمامی گزینه‌هایی که در کارواش سنتی انجام می‌شود را ما نیز ارائه می‌دهیم.
این جوان اصفهانی در پایان صحبت‌های خود ابراز امیدواری می‌کند که حمایت از کارواش سیار و بدون آب از سوی مسئولان آغاز شود، این گروه از جوانان دانشجوی اصفهانی به دنبال توسعه فعالیت خود هستند و در این راه به حمایت دستگاه‌های مرتبط نیازمند هستند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com